Loading
Steffen Schiemann

Steffen Schiemann,
Dresden (D)

(05 okt — 05 nov)

NL
Elvis heeft het gebouw verlaten

In zijn geraffineerde poëtische assemblages en composities maakt Steffen Schiemann gebruik van dagdagelijkse materialen die, onttroond en ontheven uit hun functie, gered worden door ze te ordenen en op zoek te gaan naar hun nieuwe betekenis. Stijf in hun situatie betrekt hij ze in toevallige raadsels en schetsen die opdagen en die door een plotse inval van richting kunnen veranderen. De werkende daad wordt de oplossing. Een ontmoeting tussen zijn subjectiviteit en de objectiviteit van het materiaal.

Zijn handeling is dus slechts een deel van een snelle improvisatie die leidt tot de ontdekking en het werk van een kunstenaar die het maakproces belangrijk vindt en zichtbaar laat. De resulterende objecten fungeren opnieuw als triviale voorwerpen. Ze zijn stevig en nauwkeurig in elkaar gestoken maar behouden toch een zekere ontwapende stunteligheid.

Het is voor Steffen Schiemann belangrijk om zijn werken op een onpretentieuze manier te formuleren. Ze laten zien dat hij steeds nieuwe combinaties en mogelijkheden blijft uitproberen en dat hij weigert zich tevreden te stellen met een systeem want

…Elvis heeft inderdaad het gebouw verlaten…

EN
Elvis has left the building

Steffen Schieman uses mixed materials. They are ordinary materials which are disposed of and discharged from their function. Stiff in their situation, he adds them to new problems that he sees. The working act becomes the solution. The resulting objects also act as found objects.

His hand is thus only a part which leads to the discovery. It is important to him to formulate his work in an unpretentious way.

because…Elvis (still) has left the building…